tisdag 1 februari 2011

Deep fry frenzy

Ja hjälp. Av någon anledning blev jag vansinnigt inspirerad av den här lilla serien. "Det är värt det!" tänkte jag och skickade Johan att handla en stor flaska rapsolja. Men nä. Det ÄR inte värt det. Maten blev förvisso god, när jag väl vågade fritera den tillräckligt länge, men fy fan vad osigt och oljigt det är. Hela lägenheten luktar fortfarande fritös och det är misstänkt halt på golvet kring spisen.

Själv klarade jag i princip inte av att äta något när det väl var klart, man blir lite mätt av att inhalera olja i en halvtimme. Dessutom var jag lite rädd hela tiden, det låter högt, det är varm jäkla olja som kan börja brinna eller trilla ner på mitt barn när som helst och man får massor och åter massor av små brännmärken på armarna. En läskig upplevelse, helt klart.

Frityrsmet
33 cl ljust öl
3 dl vetemjöl
½ tsk salt

Blanda samman och låt stå i kylskåpet minst en timme.

Jag hade tänkt fritera svamp, men eftersom den var möglig åkte ett halvkilo lövbiff i pannan istället. Jag använde en djup teflonpanna, det var bra på så vis att ingenting fastnade men dåligt på så vis att den är grund och bred, så det skvätte olja över hela lägenheten. En halv liter rapsolja räckte knappt, skulle nog tagit 2-3 dl till. Idealisk frityrtemperatur är tydligen 170 grader och oljan får inte ryka eller, gud förbjude, börja brinna. Jag använde min stektermometer.

Man doppar helt sonika sitt frityrobjekt i smeten, låter rinna av lite och sänker ner i oljan. Jag riggade innan med en tidning att lägga de färdiga klumparna på och en hålslev att fiska med. Förkläde rekommenderas starkt. Man ska inte lägga i för många bitar åt gången då det kan sänka värmen för mycket, det gjorde jag en gång och det blev bara gegga av alltihop.

Fritera klart, öppna ett fönster och ät inte i köket. Vi åt glasnudelsallad med koriander, soja, fisksås och mirin till, sojadipp och limemajonäs.

Sojadipp
½ dl japansk soja
1 tumme finriven ingefära (jag har i frysen och tar fram och river lite då och då när jag behöver, man behöver inte ens skala - hur bra som helst)
½ tsk torkade chiliflingor

Limemajonäs
2 äggulor
2 msk färskpressad lime
2 finhackade limeblad
½ tsk salt
ett par deciliter olja

Lägg allt utom oljan i en kanna eller djup skål, montera ena vispen på elvispen och vispa upp så gulorna vitnar lite. Häll under vispning ner olja i en tunn stråle tills majonäsen fått den konsistens du vill ha. Smaka av och krydda ev. mer.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Friterad svamp och friterad rostbiff? Så oväntade val av råvara, vad hände med räkor, pommes frites, chips och calamares?

När en beknat till mig jobbade i gatukök kunde hon bara använda engångslinser, eftersom linserna blev så fettiga att de inte gick att tvätta rent. Ick!

Men gott med fett och salt!

Anonym sa...

Det var värt det för mig

Johan