söndag 30 januari 2011

Det stora julbaket



Inför julen spenderade jag och mamma en helg hemma hos henne då vi bakade julens allt bröd och kakor. Jag hade bestämt mig för att ge bort lite hembakat till nära och kära i julklapp, så det blev verkligen en hel helg tillägnad bakning. Mamma bakade matbröd, jag bakade för första gången knäckebröd och så bakade vi tillsammans lite olika sorters småkakor. Receptet till knäcket och till matbrödet hittade vi i boken Karin Franssons Sju Årstider och småkakorna var en blandning av Familjen Larsson-favoriter. Bortsett från att en del av mina hallongrottor inte blev helt vackra var det ett väldigt lyckat julbak. Precis som året innan bakade jag finska jultårtor, joulutorttu, den här gången dock på färdig smördeg. Jag måste nog dessvärre erkänna att de som jag gjorde året innan på egen deg faktiskt blev både lite sprödare och godare, trots att det var betydligt enklare att baka dem på färdig smördeg. Mamma gjorde skurna sirapskakor med mald mandel i degen på ett riktigt gammalt recept, men det receptet har jag dessvärre inte lyckats få med mig hem. (Jag fick tillbaka Fransson-boken i förra veckan, därav det något sena julbloggandet..)

I år hoppas jag kunna vara ledig några dagar före jul, så att vi utan stress kan lägga ordentligt med krut både på bak och mat, förberedelserna hos mor är för mig en av julens absoluta höjdpunkter!


Jossans knäckebröd

1 1/2 dl pumpakärnor
3/4 dl linfrön
15 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten (37 grader)
4 dl kornmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk salt
1 tsk malen kummin

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Läggpumpafrö och linfrö i en en mixer eller matberedare och mixa tills allt är finmalet.
3. Lös upp jästen i det ljumma vattnet och tillsätt de övriga ingredienserna.
4. Arbeta degen kraftigt för hand eller med köksmaskin tills den är seg och smidig.
5. Låt degen vila i 10 minuter. Tag upp den på mjölat bakbord och kavla ut den riktigt tunt. Lägg över degen till en plåt med bakplåtspapper och nagga den med en gaffel.
6. Grädda i ca 12-15 minuter. Låt svalna på galler.

Jag körde degen i mammas hushållsassistent från 70-talet, funkade hur fint som helst. Kavlade degen så tunt jag kunde, sporrade ut bitar och naggade dem med en gammal finsk rågbrödsnaggare som jag tror att min mormor använde i sin ungdom. Knäcket blev otroligt gott och jag kommer definitivt att baka det igen. Nästa gång kanske jag tar lite mindre salt i degen och strör över lite flingsalt istället. Jag skulle även kunna tänka mig att ha lite frön ovan på, samt eventuellt krydda med rosmarin eller någon annan örtkrydda.


Julbröd, 2 st

25 g jäst
2 dl vatten
1 flaska julöl, 33 cl
1 dl brödsirap
1-1 1/2 msk salt
1/2 dl olja
1-2 msk pomeransskal
1/2 tsk malda nejlikor
1/2 tsk malen ingefära
1 liter rågsikt
4-6 dl vetemjöl

1. Lös upp jästen i fingervarmt vatten i en degbunke och tillsätt sedan öl, sirap, salt och olja.
2. Tillsätt kryddor, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
3. Knåda degen smidig, den ska vara fast, men inte hård. Täck bunken och ställ den att jäsa till dubbel storlek.
4. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Tag upp degen och knåda den lätt. Forma 2 runda bollar och lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30-40 minuter, skär några skåror med vass kniv och pensla med vatten.
6. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

Låt brödet svalna på galler utan bakduk.




Hallongrottor
(kanske världen bästa småkaka)

200 g smör
1 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
hallonsylt
småbrödsformar


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
3. Blanda mjölet, sockret, bakpulvret och vaniljsockret.
4. Rör ner mjölblandingen i det smälta smöret tills du får en fast, fin och jämn kakdeg.
5. Rulla små bollar av degen, ungefär lika stora som en cocktailtomat och lägg de små bollarna i kakformar.
6. Gör en liten grop i varje boll och klicka i lite hallonsylt.
7. Grädda på 175 grader tills kakorna har rest sig, sen sjunkit ihop och fått lite färg. Gissar att det tar 10-15 minuter, låt sen svalna på galler.


Glöm inte att smaka av degen, den smälter i munnen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan denna julbaksbomb förbli okommenterad? Det är för mig ett mysterium!

Johanna sa...

Nä verkligen, förlåt! Gjorde hallongrottor med björnbär i tidigare i höst, det blev helt fantastiskt. Knäckebröd skulle jag vilja göra - var det jobbigt att kavla?

Cecilia sa...

Undra vem som skrev den där första kommentaren? Någon som gillar kakor? :) Minns att du snackade eller skrev om era björnbärsgrottor, de lät också sjukt smarriga!

Mycket kavlande med knäcket, men jag orkade och det var sjukt värt! Hade tänkt baka en ny omgång innan jag kom ner till er, men hann inte hem till morsan och hennes elugn. De jag bakade till jul hade en rykande åtgång!