onsdag 12 januari 2011

Engelska kumminmuffins

I helgens söndagsbilaga av Sydis fanns ett matreportage om kummin. Jag älskar kummin. Så, idag har jag och en febrig Lea bakat bort dagen, bland annat har vi gjort dessa engelska muffins som blev väldigt goda och passar bra till de femhundra kopparna med thé jag dricker när jag måste gå hemma och VAB:a en hel dag.

1 msk kummin
2 krm salt
½ tsk mald vaniljstång
150 g smör
1,75 dl strösocker
3,75 dl vetemjöl
4 små ägg
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Rosta kumminfröna i botten av en panna tills de doftar och ryker lite. Lägg i mortel och stöt lätt. Vispa smör, socker, vanilj, salt och kummin ordentligt pösigt och vitt. Blanda i äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver och sikta i, vänd försiktigt ihop och avsluta med mjölken. Pytsa ut i muffinsformar (blev ca 20 st normalstora formar) och grädda på 225 grader cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag tittade också på det där receptet, intressant! Smakade det macka eller kaka i och med kumminen?