onsdag 12 januari 2011

Galette vad lätt!

Bilden gör verkligen inte maten rättvisa.

Idag hade jag Jannicke och allra sötaste Benjamin över på middag. Han håller på att få gaddar och vill helst gnaga på sin egen eller någon annans hand, men jag och Jannicke var peppade på lite mer riktigt käk. Jag funderade och funderade på vad jag skulle laga, en soppa som vanligt, eller kanske tacos? Dessvärre har jag inte hunnit handla sedan jag kom tillbaka från min Malmövisit och var heller inte helt pepp på efter jobbet-handling, men insåg till min stora glädje att jag hade alla ingredienser hemma för att kunna styra upp galetter. Hurra! Köpte en påse bovetemjöl härom veckan, just med tanke på att jag ville prova på att laga galetter. Efter rigoröst googlande i vanlig ordning, hittade jag ett recept på smeten som passade mig. Jag bestämde mig för att fylla galetterna med spenat, chevre och pumpafrön. Chevren hade jag kvar sen jag fyndade ost på ICA härom månaden, lika god nu som då. Galetterna blev riktigt smarriga och jag ser redan fram emot nästa gånga jag ska laga dem!

Galettesmet (blev 8 st, vi åt 3 var)

Ingredienser

2,5 dl bovetemjöl
3 dl vatten
1 ägg
1 msk smör
1 tsk salt

Häll mjöl i en bunke, tillsätt salt, ägg och vatten. Blanda ordentligt, helst i matberedare eller med stavmixer. Låt vila, minst 1 timme, men tydligen helst längre, oklart varför. Min smet vilade i ungefär 45 minuter.

Vispa upp smeten. Späd med extra vatten vid behov, den ska kännas som vanlig pannkakssmet. Smält matfett i en panna och tillsätt i smeten. Grädda på medelhög värme. Häll ut lite smet i pannan och vicka så att smeten rinner ut och täcker botten i ett tunt lager. Grädda tills smeten stelnat, blivit porig och fått en gyllenbrun färg. Vänd. Lägg på spenaten, smula över osten och strö äver pumpakärnorna. Vik ihop.

Fyllning

Ca 5 dl frusen spenat
1 liten gul lök
1 klyfta vitlök
1 stor matsked crème fraîche
salt, peppar
örtkrydda, t ex persillada
2 stora skivor chevre
rostade pumpafrön eller pinjenötter

Tina den frusna spenaten i kastrull med en liten skvätt vatten.
Finhacka lök och vitlök och fräs dem i lite smör. Krama ur vattnet ur spenaten och blanda den tillsammans med löken, crème fraîchen och kryddorna.

Andra vanliga fyllningar verkar vara skinka, ost och ett stekt ägg. Det ska jag nog testa nästa gång. Mmmmm äääägg....


Här ser åtminstone salladen god ut...

Inga kommentarer: