onsdag 12 januari 2011

Tortellinin som blev pastasås

I senaste Mat & Vänner fanns ett fantastiskt recept på krabbtortellini med skaldjurssås som fick mig att strunta i att vänta på min hushållsassistent och egen pastadeg och kasta mig ut i ett vilt experiment med färdiga, färska lasagneplattor. Gick inte så bra. Provade att snabbkoka plattorna lite eftersom de sprack när jag vek dem, men då fäste de istället inte när jag skulle göra knyten. Fyllningen fick till sist bli en pastasås istället. Gott blev det ändå. Här kommer det modifierade receptet:

Blanda en röra av följande ingredienser:

1 burk krabbkött
50 g crème fraîche
skal från en halv citron
en nypa finhackad dill
½ röd chilifrukt
1 finhackad schalottenlök
riven ingefära
salt, peppar

Dela en purjolök och en fänkål i centimetertjocka bitar och lägg i ugnsfast form tillsammans med 2 msk citronsaft och 1 msk olja. Baka i ugn under folie på 100 grader i ca 20 minuter eller tills de är mjuka.

Koka spaghetti.

Värm ½ dl vitt vin, 1 dl grädde och 4 dl skaldjursbuljong (eller en skvätt fond) till sås, skumma upp den med mixer.

Montera alltihop i pastatallrik och servera.

Inga kommentarer: