söndag 5 september 2010

Bondens marknad

Igår var jag och ruinerade mig en aning på Bondens Marknad, svårt att låta bli när alla grönsaker är så fina. Jag lyckades bland annat köpa tomater för 58 spänn, hejpåre. Dock tilltalas jag mindre av den enorma trängseln och den något käcka känslan, det hade varit fantastiskt om man hade fått strosa runt där i godan ro och fundera över sin inköp och kanske kunna titta ordentligt på det som finns till salu. Nåväl, jag ska inte vara en surkart, efter Bondens gick jag vidare till min gamla favoritaffär ICA på Torkel Knutssonsgatan och fyndade ett kilo getost för 29:90, helt sjukt alltså, som mor Larsson hade uttryckt det. Osten var stor som en stock och såg nästan lite obscen ut. (Eller stoch som jag först råkade skriva, ta upp korschen!) Inspirerad av Om jag var din hemmafru på Taffel lagade jag ungsstekta rotsaker med chèvre, honung och timjan som jag serverade med sallad.

Ungsstekta rotsaker med chèvre och rosmanrin
sötpotatis
rödbetor
morötter
potatis
rödlök
olivolja

olivolja
2 kvistar rosmarin
1 tsk honung
några droppar citron
1 skiva chèvre per person
pinjenötter eller pumpakärnor

1.Sätt ugnen på 200°C. Skala och tärna rotfrukterna, skär rödbetorna i minst bitar, morötterna lite större, sen sörpotatisen i större bitar och potatisen i klyftor. Skala och klyfta rödlöken. Häll lite olja på pappersklädd plåt, lägg på görnsakerna och rör om lite, strö på några nypor flingsalt. Baka ca 25 minuter, rör om försiktigt några gånger, så att rödbetorna inte färgar av sig på alla andra grönsaker.

2.Slå några matskedar olivolja i en kastrull och värm. Plocka bladen av rosmarinkvistarna och hacka dem lite, tillsätt dem i oljan. När det slutat fräsa om rosmarinen, ta från värmen. Rör i honung och citron. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar när oljan svalnat.

3.När sötpotatisen fått lite yta (efter ca 20 min), lägg in chèvren och slå om till grillvärme, häll lite olja på så får den fin färg snabbare. Jag flyttade över mina grönsaker från plåten till en lite mindre ungsform, när jag la på osten.

4.Rosta pinjenötterna eller pumpakärnorna. Jag körde pumpa, men pinje hade nog varit godare.

5.När chévren börjar få färg, ta ut plåten ur ugnen. Strö över rostade nötter/frön och slå över rosmarindressingen, servera genast. Förslagsvis med sallad och bröd.

När man har väldigt många fina tomater kan man äta dem tillsammans med olika sorters ost, dagens ost är buffelmozzarella, jag älskar buffelmozzarella. Idag åt jag den tillsammans med blandade salladsblad, kokta vaxbönort, hackad schalottenlök, granatäppelkärnor, salt, peppar, örtkrydda, basilika, olivolja, balsamvinäger och massor med tomater.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Ha, jag kollade på bilden och ba: Hm, vad är det, det ser så gott ut? Sen läste jag vidare och ba: bläää.

Cecilia sa...

Hahahaha!
Dags att komma förbi ostskräcken nu tror jag, gillar att du har börjat med västerbottensostpaj i alla fall.

Lisa sa...

Det ser SJUKT gott ut.