onsdag 8 september 2010

Kalvjärpar

I Håkan Fällmans bok "Kött" som jag fick av Kristina hittade jag detta receptet som vi lagade och åt för ett tag sedan när Cecilia var här. Jag glömde att lägga upp det tills igår när jag återanvände några överblivna järpar ur frysen. Mycket gott!

Järpar
500 g kalvfärs
2 skivor vitt bröd
1,5 dl vispgrädde
1 ägg
4 msk finhackad gul lök
salt, peppar

Senapssås
4 skivade schalottenlökar
4 dl vitt vin
1 tsk cidersenap
3 tsk dijonsenap
3 dl vispgrädde
3 msk maizena

Morotsragu
3 morötter
5 dl hönsbuljong
1,5 dl finhackad libbsticka
1,5 dl finhackad bladpersilja
salt, peppar

Skär bort kanterna på brödet och lägg i en bunke. Vispa ihop ägg och grädde och häll över brödet, låt svälla en stund. Blanda med kalvfärsen. Stek den gula löken genomskinlig och blanda i färsen, smaka av med salt och peppar. Smörj en ugnssäker form och forma järpar av färsen med hjälp av en sked. Grädda på 175 grader tills de är genomstekta, ca 15 minuter.

Lägg schalottenlöken i en kastrull, slå på vinet och tillsätt senapen. Koka ner tills hälften återstår. Häll i grädde, låt koka några minuter och red av med maizena. Smaka av med salt och peppar.

Koka morötterna mjuka i buljongen. Ta upp och låt fonden koka ihop ca 10 minuter. Lägg tillbaka morötterna tillsammans med örterna, salta och peppra.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Jag har väntat på det här, riktigt gott var det!