måndag 12 april 2010

Drinktorsdag

Torsdagar betyder middagsdejt med Lasse och Hanna. Sist var vi hos oss och åt älgisterbanden från Hugo Andersson som jag köpte hemma i Småland i påsk. Jag jobbar hårt på att införa fördrinken som ett obligatorium, även om jag denna gången gjorde det enkelt för mig. Under Österlen-helgen inhandlades bland annat Varm & Kall på Kiviks musteri, och tillsammans med en isbit och lite vodka blev det en utmärkt äppelkakedrink.

Till isterbanden åt vi dillstuvad potatis och hemgjord senap, och till efterrätt provade jag att för första gången baka sufflé, med blåbär i. Senapen blev sådär och jag är egentligen inte så förtjust i varma blåbär, men annars var det lyckat.

Lasse hade längtat efter isterband hela dagen. Detta är hans mest nöjda min.

Jag var tvungen att fota i ugnen, ifall de skulle sjunka ihop när jag tog ut dem.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Ojojoj sufflé? Jag är muy impressed, så imponerad att jag behövde använda ord från tre olika språk för att förklara det haha! Varma bär minsann fröken, här gör du en öppning som jag uppskattar. Mhm. Oooh älgisterband, jag har ett som väntar på mig i frysen.

Lisa sa...

Ja, impressed!