torsdag 29 april 2010

Soppatorsk


Efter att jag kom mig själv med att ha ett par kilo morötter i kylskåpet bestämde jag mig för att laga morotssoppa när jag skulle ha mojjan Larsson över på besök. Dessvärre råkade jag gå loss lite för hårt på kayennepepparn och fick spä ut den med ytterligare morötter och potatis, men gott, lätt och billigt var det. Receptet är lånat från ICA.

Gyllene morotssoppa

Ingredienser
5 morötter (ca 500 g)
1 gul lök
2 potatisar
2 vitlöksklyftor
2 tsk färsk riven ingefära
½ krm kajennpeppar
1 krm gurkmeja
1 grönsaksbuljongtärning + 6 dl vatten
1 lime
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk olivolja
salt och peppar

Gör så här
1. Skala och skär morötterna (utom 1), lök och potatis i mindre bitar.
Skala och finhacka vitlöken.
2. Hetta upp oljan i en rymlig kastrull. Fräs morot, lök och potatis.
Tillsätt ingefära, vitlök, kajennpeppar och gurkmeja.
3. Tillsätt buljongtärning och vatten. Låt koka under lock ca 15
minuter, tills grönsakerna är riktigt mjuka.
4. Mixa soppan med stavmixer eller i matberedare.
5. Pressa i juicen från limen. Tillsätt matlagningsgrädde och värm upp
soppan utan att låta den koka. Smaka av med salt, peppar och ev mer kayennepeppar.
6. Riv den sista moroten grovt. Lägg ner i soppan som garnering.

Jag glömde dock den rivna moroten och serverade soppan med keso och kikärtsfyllda quesadillas.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Grymt, jag har tre påsar morötter i kylen för tillfället och stressar lite över att de ska ruttna innan vi hinner äta upp dem. Grönsakslådor är både stress och kul samtidigt, kan man säga.

Cecilia sa...

Ja, galen stress, verkligen inget för ensamhushåll. Tysken hade låda förut och ett kylskåp fullt med purjolökar som han inte lyckades bli av med, vi snackar typ 10 stycken! :)