söndag 18 april 2010

Chokladkaka att dö för ur Pocketkokboken



Den här gillar jag. Och Ingrid. Allra bäst blev den första gången då jag läste fel och tog typ dubbelt så mycket smör i glasyren. Skumt att jag inte gör om det när jag vet att det var så lyckat, drabbas liksom av tvekan när jag står där med smörpaketet. Jag brukar köra med en blandning av vanlig god choklad, typ marabou mjölk och väldigt god choklad på över 70%. Mest tar jag av den godare. I receptet står att man kan blanda 70 %-aren med mörk blockchoklad, det har jag inte provat. Proportionerna verkar man få bestämma själv, eller kanske den rådande ekonomin.

Du behöver till själva kakan:
250 gram choklad, läs ovan
125 gram smör
2 stora eller 3 små ägg (har förvirrat mig plenty, men det har gått bra ändå)
2 1/2 dl socker
1 krm salt
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Du behöver till glasyren:
120 gram choklad, läs ovan
50 gram smör, läs absolut ovan

Sätt ugnen på 200. Smöra och bröda en form med löstagbara kanter, 22-24 cm form (ja, den du tror). Använd smörpapper till botten (har jag aldrig gjort). Bryt chokladen till kakan i bitar och smält i vattenbad. (Jättesvårt! Det blir alltid vatten i chokladen. Jag mikrar försiktigt istället.) Rör ner smöret och låt svalna.

Vispa ägg, socker och salt pösigt. Vispa på!

Häll den avsvalnade chokladen i äggsmeten och rör ner mjölet och vaniljsockret. Skrapa ner i formen och grädda i 20 minuter. Låt svalna på galler.

Smält chokladen till glasyren och rör ner smöret. När glasyren fått kallna några minuter häller du den över kakan. Sen blir det godast om kakan får stå, minst 6 timmar står det i receptet, gärna över natten. Jag serverar med grädde, glass står det i receptet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Precis kommit på att jag vill bjuda på den här kakan till helgen men att jag glömt kokboken hemma... typiskt tänkte jag då boken säkert är för gammal för att finnas digitalt.

Men så finns det ju sånna fina människor som lägger ut recept man letar efter. Tack för det! :)