tisdag 14 juli 2009

Tortilla de patata

Snabbmat deluxe! Eller ja, kanske inte jättesnabb, men mycket enklare än man tror och så gott. Upptäckte att jag hade en massa ägg i kylen som gick ut idag, så jag bestämde mig för att svänga ihop en tortilla de patata till middag. Ja, jag önskar fortfarande att jag var kvar i Barcelona och försöker leva därefter. Jag snodde receptet från DN, med en liten ändring som jag har fått av min kompis Adela, hon är halvspansk och sitter därmed inne med lite expertis. Omeletten är lagom för två personer om man äter den ensam med sallad, men den skulle räcka till fler om man serverade den tillsammans med något annat.

Portioner: 2-4
Tid: Max 60 minuter
5 potatisar
2 gula lökar (inte jättestora)
5 ägg
en knapp tsk salt
matolja av valfritt slag
krydda med lite peppar, paprikapulver och chilipulver

Skär potatisen i små tärningar. Hacka löken. Häll rikligt med olja i en stekpannan, lägg i potatisen och löken med lite salt och låt puttra tills potatisen mjuknat och börjar klibba ihop sig. Det tar cirka 20 minuter. Häll upp potatisen och löken på en bit hushållspapper på en tallrik, så att oljan kan rinna av något. Vispa samman äggen och lite salt i en skål. Häll potatisen och löken i skålen och blanda om, häll sen blandingen i en oljad stekpanna. Stek på medelgod värme och vänd (med hjälp av en tallrik) när blandningen börjar bli fast och botten är gyllene. Stek några minuter tills även den andra sidan fått färg. Servera lätt avsvalnad med en bit bröd eller sallad, med rökt lax, stekt halloumi, fetaost, lufttorkad skinka, salami, stekt korv eller som del i en buffé. Gott!

2 kommentarer:

Karoline sa...

Denna måste du göra till mig nån dag!!

Cecilia sa...

När som helst!