tisdag 14 juli 2009

Quadratisch. Praktisch. Gut.


Här kommer ett recept på det enklaste och godaste brödet jag har bakat, det gör alltid succé och det passar jättebra till ostbrickan! Receptet är taget ur boken Matbröd av Tulla Grünberger, men jag har ändrat det lite. Jag brukar inte ha i nötter eftersom min kompis Kristina är allergisk, men har bakat det en gång med valnötter och det blev väldigt gott.

Formats mörka bröd

1 l filmjölk
1 ½ tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl linfrön
1-2 dl blandad torkad frukt
ev. 1 dl hassel- eller valnötter (äpple, päron, aprikos, plommon)
smör till formarna

1. Blanda ihop filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en bunke. Klipp frukten i mindre bitar. Tillsätt vetemjöl, grahamsmjöl, grovt rågmjöl, solros-, pumpa- och linfrön. Tillsätt frukten och nötterna. Smörj 2 avlånga 1 ½-litersformar ordentligt och fyll dem med deg. Strö ev över lite vetemjöl.

2. Grädda i 200 grader i 60 minuter. Sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare 30 minuter (täck med folie om det ser ut att kunna brännas). Prova med sticka att brödet känns torrt. Låt brödet vila i formarna i 5 timmar.

Jag har dock en krånglig gasugn och för mig har det nog tagit i alla fall 2 timmar innan brödet har känts någorlunda färdigt. Sen har jag låtit det stå kvar i formarna med folie om i eftervärmen. Men jag tror att det går mycket lättare i en vanlig elugn. Gott blir det i alla fall!

Ps. Så här avslappnad ser jag ut när jag försöker fota mig själv och brödbaket.

1 kommentar:

Lisa sa...

Yes! Det här måste vara receptet som alla pratar om men ingen mailar mig trots löften. Ska prova så fort familjen kommer hem.