söndag 26 juli 2009

Nyttig mat?

Stor sallad med tillbehör

Det här kanske det bästa jag vet och jag inbillar mig att det är väldigt nyttigt. Jag älskar ju dock grönsaker av alla de slag, gör man inte det känns salladsmiddag kanske inte lika hett. Och det blir en hel del hackande, which I lööv.

Jag brukar lägga upp allt på ett stort fat utan att blanda om.

Grunda med valfri bulk, t ex matvete (finns på konservburk), bulgur, quinoa eller dylikt.
Fortsätt med blandad sallad, jag kör oftas mâche blandat med t ex ruccola och babyspenat
salta och peppra

Toppa med olika hackade grönsaker, t ex:
tomat, gurka, paprika, äpple, morot
kokta färska rödbetor, blancherade sockerärtor, majs
kikärtor, bönor, kokta vaxbönor
melon, avocado, kålrabbi, hackade oliver
(smulad fetaost, mozzarella)
salta, peppra, krydda med örtkrydda
ringla över olivolja och balsamvinäger

Servera tillsammans med:
grillad kyckling
lax i alla dess former
stekt biff
lufttorkad skinka
salami
stekt korv
rökt fisk
köttfärsbiffar
veggiebiffar
sojakorv
kräftstjärtar
räkor

Inga kommentarer: