torsdag 16 juli 2009

The Kaka!


Såg här såg tårtan ut, den var god, men ack så söt. I smaken alltså. Det smartaste med tårtan var dock marängkrämen som jag hade på utsidan, såg ut ungefär som grädde, men stelnade likt amerikansk frosting. Johanna hjälpte mig att vispa. Låt er inte skrämmas av vattenbadet, det var lättare än jag trodde, fast det var alltså Johanna som skötte själva vispandet, jag yrde nog mest runt med olika skarvsladdar och ja, jag gjorde ju själva tårtan också. Färdiga bottnar fyllda med jordbubbssylt, chokladpudding, marsankräm, mosad banan och konserverade mandariner. Sa jag att den var väldigt söt?

Här kommer receptet på marängkrämen som jag har snott av Leila.

Vit marängkräm:
4 st ekologiska äggvitor
3 dl strösocker
Saft av 1 citron
350 g mjukt smör

1. Blanda äggvitor, strösocker och citronsaft i en rostfribunke.
2. Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader. Marängen ska tjockna och sockerkristallerna ska ha smält.
3. Tag av marängen från värmen och vispa i maskin på hög hastighet tills den svalnat.
4. Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.
5. Låt marängkrämen stelna till i kylskåp.
6. Bred ett tunt lager av marängkräm över hela tårtan. När det första lagret stelnat till lite, stryk på ytterligare ett lager.

Tips! För att undvika att fyllningen blandar sig med marängkrämen när man brer på den, kan man spritsa en ring längs kanten av tårtbotten med marängkrämen. Då stoppar krämen upp själva fyllningen när man lägger på nästa botten och tårtan trycks ihop. Jag fick ingen fyllning i min marängkräm och det blev onekligen snyggare än om man hade låtit bli att spritsa.

Här hittar du Leilas recept på tårta och kräm.

1 kommentar:

Karoline sa...

Den ser SMARRIG ut!!

/Karoline