söndag 29 maj 2011

Vaktelägg, sparris, hollandaise

När jag hade matlagsträff (med matlaget Gyllene korven) hemma hos mig för ett tag sedan fick jag en lyxpresent bestående av hallonjuice, vikindio och vaktelägg. Vi åt äggen löskokta (2 min i kokande vatten) tillsammans med en macka på surdegsbröd och rökt strimlad lax, creme fraiche, majonäs och lök. Till det vit sparris med hemgjord (och därför grynig) hollandaise.

Lea tyckte det var så konstigt med ett miniägg att hon var tvungen att skela när hon tittade på det -->

Jag har lite problem med att vispa smörsåser, det skär sig mest hela tiden. Försöker rädda det hela med isbitar och mer äggula men det brukar inte heller funka. Har dock kommit fram till att det är värmen som är problemet, så nu vispar jag som attan ända fram tills smöret ska i - då åker det hela av både plattan och kastrullen och då funkar det.

Hollandaisesås

1 msk vinäger el. citronsaft
1 msk vatten
salt, peppar
2 äggulor
150 gr smält smör

Vispa samman allt utom smöret över ett vattenbad tills konsistensen är lite krämig. Ta av från värmen och vispa så armen nästan lossnar samtidigt som du tillsätter smöret droppvis. Klarar du att hålla det från att skära sig är du klar när det ser lagom tjockt ut.

Inga kommentarer: