söndag 22 maj 2011

Sista biten


Igår hade jag ett gäng sköna fröknar på middag och planen var att jag skulle laga en paj med rödbetor och getost som jag sett hos Arla. Som alltid var jag ute i sista minuten, gick till ICA bara för att upptäcka att de sålt slut på alla rödbetor. Orka. Fick hetsa till Västertorp där det som tur var fanns betor kvar. Jag ändrade lite i fyllningen och bytte ut den smaksatta crème fraichen mot en chèvreblandning, sen serverade jag pajen med stekt korv från Taylor & Jones, lufttorkat nötkött och salami, sallad och en crème fraichesås med vitlök och färsk rosmarin. Sen avslutade vi det hela med rabarberkräm med nystött kardemumma och crème fraiche smaksatt med vaniljsocker. Winning!

4-6 port

Pajdeg:
150 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 msk vatten

Fyllning:
400 g rödbetor
1 gul lök
1 krm svartpeppar
2 ägg
300 g chevre
1 dl crème fraiche
½ dl pumpakärnor
1 tsk honung
3 msk finhackad färsk rosmarin
ev salt


Koka rödbetorna.

Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten, arbeta ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Nagga botten och förgrädda pajskalet 10 min.

Skala och hacka löken. Skala och skiva rödbetorna i ca 5 mm tjocka skivor. Fräs löken i smör och blanda med rödbetorna. Finhacka rosmarinen. Rör ihop chevren, ägg, crème fraiche och rosmarinen och smaka av med salt och svartpeppar. Blanda med rödbetsröran och häll blandningen i pajskalet. Strö över pumpakärnor och grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Låt pajen svalna.

Inga kommentarer: