onsdag 25 maj 2011

De ultimata amerikanska pannkakorna!

Jag är amerikaofil, så självklart älskar jag amerikansk mat. När sambon är borta passar jag på att äta fluffiga amerikanska pannkakor till middag. Efter ett flertal olika tester har jag äntligen hittat det absolut bästa receptet, och det är tack och lov utan bakpulver. Jag har en tendens att bli lite sur i halsen efter att ha käkat mat/bak som innehåller bakpulver, och dessutom så slipper man den där lilla bismaken som jag kan tycka mig känna.

Mästerkocken Marcus Samuelsson har delat med sig av detta recept på recept.nu, jag har dock modifierat det en smula:

4 äggvitor
4 äggulor
2 1/2 dl mjöl
2 1/2 dl mjölk
3 msk socker
1/4 tsk salt
50 g smält smör

I originalreceptet ska det vara 3 msk gräddfil, det skippade jag och slängde istället ner ett par matskedar kokos och en tesked kardemumma eftersom att det är så himla gott att jag inte kan låta bli.

Jalla jalla! Fram med elvispen annars blir det jobbigt...

Vispa äggulorna i en bunke, och vispa sedan ner alla andra ingredienser förutom äggvitorna. Vispa äggvitorna i en annan bunke till hårt marängskum och vänd försiktigt ner i smeten för att göra av med så lite luft som möjligt. Stek pannkakorna på medelvärme, och pass på för det går fort! Ett tricks är att vända pannkakan när det börjat bubbla lite smått på ytan.

Vår familj äter "rena" fruktsmoothies nästan dagligen då vi har ett nio månader gammalt monster som är tokig i frukt. Så jag och Junior delade en tjock smoothie som jag gjorde av två bananer, en näve fryst tropisk frukt och en näve basilika (5 kr krukan på Ica i Sjöstan, jag hamstrade!!!). Junior fick smoothien på sked rakt in i kakhålet, jag fick min på pannkakan tillsammans med vaniljglass. Mmmmm. Kanske inget som passar sig till middag, men till brunch? Som sagt så var detta överlägset andra recept jag provat, och trots att det blir lite bökigare att vispa äggvitor vid sidan av så var det värt att "walk the extra mile".

Med otåliga barn finns ingen tid att stajla upp maten inför fotografering. Jag åt dessa samtidigt som jag stekte nya och matade Junior. Multitasking FTW!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Hurra för gästblogg och yay för bra recept!!!!!!!!