söndag 26 december 2010

Julmaten och spriten

Egentligen kan man sammanfatta min julmat såhär: Brunkål och Skinka. Jag är inte superförtjust i julmaten. Knäck gör jag dock och äter ihjäl mig på, med chokladsmak i år (2 msk kakao i den vanliga knäcken). Brukar ha ½ tsk salt i också för att bryta det söta lite, blir bra tycker jag.

Har dock gjort lite hemmagjorda julklappar i år, inläggningar som jag skrivit om innan och så den här havtornslikören till Johans moster Sonja (En flaska hemgjort får du här, gjord på finska gula bär) som blev riktigt god. Köpte en 37:a (heter det inte längre tydligen) brännvinn och hällde i flaska tillsammans med 3 dl färska bär och lät det stå i några månader. Sedan silade jag ut bären, mosade och blandade i saften i spriten tillsammans med sockerlag på 2 dl socker och så lite vatten som möjligt (kanske ½ dl) innan jag silade det hela genom en duk.


GOD JUL!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Äntligen slipper vi räkpyramiden som vårt senaste inlägg, tack!!!