söndag 5 december 2010

Rödbetssoppa



Igår hade jag ett väldigt trevligt sällskap på middag, de skulle komma sent och det gillar jag, jag hade hela dagen på mig och ändå blev det stresspanik. Panik är för övrigt mitt nya bästa kombinationsord, togs sig in i mitt språk efter en fantastisk löpsedel från i somras som handlade om Bert Karlssons smärtpanik i TV. Stresspanik, smärtpanik, nervositetspanik, väldigt användbart. Panik är den nya chocken!

Hur som, jag bestämde mig för rödbetssoppa och scones. Läste ett gäng rödbetssopperecept som jag sedan modifierade till en egen version. Rödbetor är ju ganska söta och det kan vara värt att ha i åtanke när man lagar soppa och funderar på tillbehör. Jag körde på fetaost på grund av en graviditet och en ostskeptiker, men det hade nog även varit väldigt gott med till exempel grönmögleost eller getost.

Rödbetssoppa med fetaoströra
400 g rödbetor
400 g potatis
2 morötter
1 stor gul lök
3 lagerblad
1 röd chili
2 grönsaksbuljongtärningar
1 klyfta vitkål
3 vitlöksklyftor
2 buljongtärningar
rosmarin, timjan, oregano
paprikapulver, chilipulver
salt, peppar
smör/olja
ev. en skvätt vinäger


Fetaoströra
200 g fetaost
2 dl keso
4 msk crème fraiche

Gör så här:

Skala och tärna rödebetor, potatis och morötter. Skär rödbetorna i minst bitar eftersom det tar längst tid för dem att bli färdiga. Skala och finhacka löken. Strimla kålen fint med till exempel osthyvel. Finhacka chilin, kärna ur om du vill ha mildare styrka.

Fräs allt i en stor gjutjärnsgryta eller liknande, fräs i omgångar vid behov. Låt grönsakerna bli blanka och lite mjuka. Pressa i vitlöken. Smula i buljongtärningarna och häll på vatten så att det täcker. Lägg i lagerbladen, samt peppra. Krydda med rosmarin, timjan och oregano, samt paprika- och eventuellt chilipulver. Låt koka på låg värme tills grönsakerna är mjuka.

Mixa soppan slät när grönsakerna är mjuk, späd med vatten till önskad konsistens. Värm upp och smaka av.

Servera med fetaoströran och bröd.



Efterrätt är inte riktigt mitt område och därför gjorde jag det lätt för mig. Jag serverade ett fat med skivad apelsin och någon slags jätte-Sharonfrukt, pepparkakor med grönmögelost och choklad.


1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm, det var så sjukt gott! /Råsi