söndag 26 december 2010

Juldagsbord hos mor

I år väntade jag och mor med att gå all in med julmaten till juldagen. Vi firade i sedvanlig ordning juldagen hos mamma och det blev en långsam och skön dag med mina och mors julfavoriter. Vi var dock rätt sansade med maten i år och hade varken lax, korv eller paté på julbordet, istället inledde vi måltiden med dopp i grytan som vi inte har ätit tillsammans på flera år. Vi doppade mammas hembakade bröd i spadet från hennes hemkokta skinka, vansinnigt gott!

Varje år måste vi även fotografera oss tillsammans med maten, med hjälp av självutlösaren och med kameran på diskmaskinen. I år är mor dagen till ära även iklädd årets julklapp: pannlampan!

Är det inte ett välpyntat hem, så säg? Varje år hänger tomtebonaden som jag gjorde i mitten av 80-talet på hedersplats vid köksbordet.

Varje år gör vi waldorfsallad till skinkan, jag vet inte riktigt hur det hela började, men jag tror att jag fick det på ett julbord hos min faster för sisådär hundra år sedan. Receptet är ett urklipp som mamma har i en av sina kokböcker och jag har ingen aning om var det kommer ifrån, jag kör dock inte riktigt samma ingredienser eller proportioner på salladen, men såsen är densamma.

Waldorfsallad

Lika delar stjälkselleri och äpple. Sellerin sköljd och skuren i bitar, äpplena skalade och skurna i mindre bitar. Valnötter, även de brutna i mindre bitar.

Till såsen:
lika delar gräddfil och majonnäs
citronsaft
senap
några droppar Worcestershiresås
salt, peppar

Blanda allt.

Varje juldag äter vi även samma efterrätt, ja vi gillar verligen traditioner i min familj, eller åtminstone jag och mamma. Efterrätten är en plommonkräm som jag tror att mor lärde sig redan på husmoderskolan i 16-årsåldern. Den serverar vi tillsammans med lättvispad, fluffig grädde. Det hela smakar ljuvligt, men gör sig inte alls på bild.

Plommonkräm
350 g torkade plommon
3/4 l vatten
1 dl socker
1 ½ msk potatismjöl
svartvinbärssaft alt. lättglögg

Lägg plommonen i en kastrull och häll på vattnet, låt dem långsamt koka mjuka tillsammans med sockret. Tillsätt lite saft eller glögg. Red krämen potatismjölet, värm upp igen och låt den sjuda tills den inte smakar potatismjöl längre. Häll upp i en vacker skål, strö över strösocker och låt svalna. Ät tillsammans med lättvispad grädde.

Update: Nu såg jag att jag bloggade om waldorfen redan förra julen, kris att jag redan har börjat upprepa mig! Ska jag behöva hitta nya julfavoriter, så att jag kan fortsätta blogga om vår julmat? Hmm kanske är det på de där tolv sorterna småbröd som jag får lägga mitt krut, eller är det kålen jag borde börja jobba på, Johanna..?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Gud så söta! Men vad i all sin dar ska hon med en pannlampa till?

Cecilia sa...

Vi ser många användningsområden, främst på landet, typ gå ut och pinka i mörkret, om man åker båt när det är mörkt, lägger ut/tar upp nät, osv. I Sverige har vi än så länge mest tänkt på när man cyklar på kvällen, kanske även när man letar efter saker i sitt vindsförråd osv. Mamma är hur som helst glad som ett barn!

Johanna sa...

Alltså, det är alltid läge att börja jobba på kålen. Men jag tror att julgodiset kanske ska bli din grej nästa år - brukar du inte göra hundra sorter i jättesatser?

Cecilia sa...

Jag är ju inte så intresserad av julgodis, men gjorde shit loads med knäck i vanlig ordning och två satser kola. Bakade dock en hel del i år, men har glömt recepten hos mor.. Ska funderar på det här med kålen till nästa år.