söndag 26 december 2010

Sticky toffee pudding

Var på Bastard med Patrik och åt en sanslöst god, brittisk efterrätt. Dagen efter var jag tvungen att försöka rekonstruera den och det gick alldeles utmärkt. Detta kan vara det nya säkra kortet på efterrättsarenan, kanske en värdig ersättare till den vita chokladmoussen faktiskt.

Sticky toffee pudding
100 gr dadlar
40 gr smör
1 dl muscavadosocker
1 ägg
1 msk ljus sirap
1,5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk vaniljsocker
½ dl mjölk

Kärna ur och hacka upp dadlarna. Koka mjuka och mixa slätt till en puré. Rör smör och socker poröst och vispa i ägget och sedan sirapen. Blanda de torra ingredienserna separat och rör sedan ner i smeten. Blanda till sist i mjölken. Häll smeten i ugnsformar och grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Ta ut och stjälp upp och låt svalna litegrann.

Kolasås
2 dl muscavadosocker
2,25 dl vispgrädde
1 msk sirap
50 gr smör

Blanda samman i en kastrull och låt koka ihop några minuter till kolasås. Häll såsen över de ljumna puddingarna och servera genast tillsammans med vaniljglass.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Riktig gott var det. Mastigt.

/Johan

Cecilia sa...

Hur många räckte receptet till?

Johanna sa...

Äh, det glömde jag skriva. 4 pers, och då blir man så jäkla mätt att man vill dö.

Cecilia sa...

Ser riktigt smarrigt ut och jag har muscovadosocker som jag behöver använda upp.

Cecilia sa...

Ser riktigt smarrigt ut och jag har muscovadosocker som jag behöver använda upp.

Unknown sa...

jag kan tänka mig att bli bjuden på det där Cec :)