fredag 26 november 2010

Raggis!!!



Härom dagen hade jag min vän, och tillika utlandssvensk, Annika på besök, hon är precis som jag förtjust i husmanskost, så jag bestämde mig för att bjuda henne på raggmunk. Jag hade sen tidigare fin bacon i frysen från Bondens Matbod, så det enda jag behövde köpa var potatis. Med andra ord perfekt för en efter jobbet-middag. Oj vad gott det blev! Om det inte var för att raggis känns något tveksamt för figuren hade jag nog käkat det en gång i veckan. Minst. Receptet hittade jag på DN och det var otroligt enkelt.

Raggmunk, 2 portioner

Portioner: 2
Tid: 30 minuter
1 ½ dl mjölk
½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 ägg
4-6 potatisar, ca 400 g
riktigt smör till stekning

Vispa ihop mjölk och vetemjöl till en slät smet.
Tillsätt salt. Knäck i ägget och blanda väl.

Skala potatisen och riv den fint.
Blanda omgående ner potatisen i smeten, annars blir den brun.

Servera med rårörda lingon, stekt fläsk/bacon/halloumi eller kanske fetaoströra, samt råkostsallad.

Inga kommentarer: