onsdag 21 december 2011

Pastej på dej!




En av alla mina chefer gav mig det här receptet på kycklingleverpastej/paté. Receptet kommer ur någon gammal typ Hemmets journal eller liknande och ser ut som om det härstammar från sjuttiotalet minst. Jag gjorde om det litegrann, men inte mycket. Jag vänjer mig fortfarande vid leverpastej och denna passade mig bra då den tar mycket smak av baconet och blir ganska grov.

400 gr kycklinglever
200 gr fläskfärs
1 gul lök
100 gr hackat bacon
1 dl vetemjöl
2 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl smält smör
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar
1 tsk mejram
2 msk torr sherry
1 pkt baconskivor till formen

Finhacka levern (i nästan frusen form blir det inte så slabbigt) och blanda med färsen, finhackat bacon, riven lök och kryddorna. Rör ihop en smet av vispade ägg, mjöl, grädde och sherry och rör ner i färsen lite i taget. Rör till sist kraftigt i det smälta smöret. Klä en avlång brödform med baconskivor och häll i färsen. Täck med folie så det blir tätt och baka i ugnen i vattenbad på 200 grader i 1,5 timme. Låt kallna i formen innan den stjälps upp.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Var det succé? Ser lite läskigt ut!

Johanna sa...

Succé vore väl synd att säga, men mamma och Lasse tyckte det var gott. Övriga var allt mellan lätt skeptiska och vansinnigt avståndstagande.