onsdag 24 augusti 2011

Rosa mat - min första östeuropeiska exkursion

Så till slut blev det dags för mig att testa på den östeuropeiska matlagningen, jag började med den polska soppan chlodnik som Isabella brukar bjuda mig på. Jag äta den lite oftare än jag vågar be om, så tänkte det var lika bra att lära mig göra min egen. I soppan använder man färska rödbetor med blast, min blast hade dessvärre börjat vissna, så det blev mest betor i min soppa. Mina kollegor blev chockade idag när de såg att jag skulle äta rosa mat, jag bara flinade och åt, gott!

1 knippe färska rödbetor med blast
2 västeråsgurkor eller 1 vanlig färsk gurka
10 rädisor
1 dl hackad dill
4 msk hackad gräslök
2 hårdkokta ägg
1-2 klyftor vitlök
1 l kefir
1 dl crème fraîche
salt och peppar


Skölj och hacka rödbetsblasten, skala och tärna rödbetorna. Lägg rödbetorna och blasten i en kastrull. Häll på 1,5 - 2 dl vatten. Koka upp, sänk värmen och låt småputtra i 10 min under lock tills de är mjuka, men med lite tuggmotstånd kvar. Låt svalna i kokvattnet. Rör ihop kefir och crème fraîche, pressa i vitlöken, tillsätt rödbetorna och blasten med kokvattnet, gräslök, dill, tärnad gurka samt rädisor skurna i klyftor. Salta och peppra efter egen smak och ställ att svalna ett par timmar eller ännu hellre över natten i kylskåpet. Dekorera med ägghalvor före serveringen.

Receptet hittade jag här.


Inga kommentarer: