måndag 15 augusti 2011

Födelsedagsweekend

Dagen efter min födelsedag instruerades jag att lämna av mitt barn hos Bolins och infinna mig på Triangelns tågstation kl 18.00 för avfärd mot hemligt resmål. Kände mig något förvirrad när vi hoppade av tåget mitt ute i ingenstans (för vem har hört talas om Billeberga?) men snart trillade polletten ner. Där ligger nämligen Farbror Elofs skafferi där maten är omskriven, lokal och ekologisk och allt det där och där inredningen är uppbyggd av miljontals loppisfynd.

Vi serverades en femrättersmeny innehållande confiterad ungtupp med syrad och friterad lök och en kräm på gräslök, pilgrimsmussla med bacon, ärtcreme och -skott, långsamt bakad grisnacke med kantareller (ett BERG av kantareller), tryffelsmör och sallad lyonnaise, citrontarte med karamellglass och jordnötter, ost med rödbetsknäcke och nyponmarmelad och vanilj/björnbärsglass och hallonsorbet. Som aptitretare fick vi en liten kopp gazpacho och emellan rätterna en granité på havtorn med färskriven pepparrot som var makalöst gott ihop. Allting var mycket gott, lagom enkelt och väldigt generöst tilltaget. Jag rullade bokstavligen (gården var belagd med väldigt kulliga stenar att snubbla på) ut ur restaurangen mot vårt rum i pensionatet.

Inga kommentarer: