onsdag 10 augusti 2011

Födelsedagskaka

Imorgon fyller jag 30 och det betyder kaka på jobbet idag (för imorgon tänker jag INTE jobba). Anna Billing har bloggat om "blondies" på Taffel vilket lät som ett givet recept för mig.

200 + 100 gr vit choklad
250 gr smör
3 dl socker
1 tsk salt
2,5 dl vetemjöl
1 näve hasselnötter
2 msk lavendelblommor
2 msk rostad grovriven kokos
1 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och 200 gr choklad tillsammans till en blank smet. Blanda med socker, salt och rör till sist ner vetemjölet lite i taget så att inga klumpar bildas. Klä en form (djup plåt i mitt fall) med bakplåtspapper och bred ut smeten. Hacka återstående choklad och nötter, strö över hela kakan tillsammans med lavendeln, kokos och flingsalt. Tryck eventuellt ner lite i smeten. Grädda tills kakan är gyllene och frasig utanpå men ännu kladdig inuti, känn med en sticka. För mig tog det knappt 15 minuter, i receptet (med djupare och mindre form) angavs 25 minuter.

För att kakan ska få rätt kompakta, kladdiga konsistens ska den kylas ner snabbt efter du tar ut den ur ugnen. I mitt fall fick jag fylla badkaret med iskallt vatten att sänka ner den i, det var lite lätt dramatiskt. Låt svalna helt och skär sedan i kvadrater. Förvara i kylskåpet.

Inga kommentarer: