måndag 15 augusti 2011

It´s homemade currant jelly time!

Har man ingen egen trädgård kan man alltid snylta på andras. Fick en leverans vinbär och krusbär från Östra Grevie som nu blivit gelé till höstens grytor. Eftersom jag hade syltsocker med pektin färdigblandat i hemma kändes det som en enklare lösning än att själv tillsätta något förtjockningsmedel - det blev dock ganska sött. Funkar helt ok om man bara har gelén som tillbehör till maten, men jag vill kunna använda den som smaksättare i såser och liknande också och då blir det lite väl sliskigt. Nästa gång får det bli mindre socker och pektinet tillsatt separat.

Hade ungefär en liter blandade svarta och röda vinbär som jag rensade väldigt grovt (typ bort med stora blad och ev. ruttna bär) och sedan kokade tillsammans med 1 dl vatten i några minuter. Mosade bären så mycket jag kunde med en visp under tiden för att få ut så mycket vätska som möjligt. Monterade sedan upp en sil med en linneduk i som bären fick sila igenom. När de svalnat något kramade jag ut så mycket saft det gick och fick ihop ungefär en halvliter juice. Denna kokte jag sedan tillsammans med 4 dl syltsocker på medelvärme sisådär en kvart. Jag provade konsistensen genom att lägga en sträng gelé på en tallrik, låta den svalna och sedan dra med skeden igenom - när den inte sluter sig är gelén klar. Tappar sedan på burk som jag snabbt steriliserat med kokande vatten och voilá!

Inga kommentarer: