söndag 21 november 2010

Matångest

Ibland får jag sådan ångest över vad som är ok att äta och inte, att jag helst bara inte skulle äta alls. Man tänker att lax är lugnt eftersom den ju inte är på väg att utrotas, men nej odlingarna är dåliga för naturen och fisken säga flygas till Thailand för att rensas och filéas, tydligen blir det billigare. Alltså va? Produkter från Hälsans Kök har länge varit stapelvara i mitt kök, men nu har jag läst att ingredienserna till deras produkter odlas av israeliska bosättare på ockuperad mark i Palestina och det vill man ju så klart inte bidra till. Orkar. Inte. Därför har jag haft ett paket av deras vegefärs skramlandes i frysen ett par månader och inte pallat funderar ut vad jag ska göra med den. Idag fick jag trots extrem trötthet för mig att göra ett ryck, så nu har jag kylen full med vegefärsbullar och en ratatouilleaktig grönssaksgryta, sjukt smarr faktiskt. Jag åt bullarna och grytan tillsammans med spagetti. Älskar spagetti.




Köttbullar med medelhavssmak

400 g valfri färs
2 skivor vitt bröd
1 dl mjölk
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
salt, peppar
paprikapulver
tomatpuré
något starkt, typ sambal oelek, chilipulver eller liknande
basilika, oregano, timjan
smör och olja

Tina färsen vid behov.
Finhacka löken.
Skär av kanterna och riv brödet i små bitar, lägg det i blöt i mjölken och låt svälla.
Blanda brödet och löken, pressa i vitlöken. Krydda.
Rör i tomatpuréen och färsen, smaka av ock krydda ytterligare vid behov.
Forma små köttbullar och stek långsamt i smör och olja.




Grönsaksgryta av ratatouillekaraktär

1 aubergine
1 zucchini
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 burkar konserverade tomater
1 ask cocktailtomater
kalamataoliver
tomatpuré
strösocker
salt, svartpeppar
paprikapulver, chilipulver
timjan, oregano, basilika
persillada

Skiva zucchinin och auberginen i centimetertjocka skivor, salta och låt dem vätska ur.
Finhacka lök, vitlök och morätter och fräs dem på låg värme tills morötterna börjar bli lite mjuka och löken genomskinlig. Lägg över i en gryta.

Torka av aubergine- och zucchiniskivorna och skär dem i centimeterstora bitar. Fräs bitarna i olja tills de börjar få färg, lägg sen över dem i grytan. Krydda med salt, peppar, basilika, oregano, timjan, paprika- och chilipulver.

Häll på de krossade tomaterna, kärna ur oliverna och lägg i dem. Strö i lite strösocker och låt puttra på låg värme till önskad konsistens och smak.

1 kommentar:

Johan sa...

Verkar gott som fan.