söndag 7 november 2010

Grillad paprika och chèvre

Härom dagen lyckades jag köpa fyra röda paprikor eftersom de var på extrapris, dock utan en tanke på vad jag skulle ha dem till. Nu hade de legat och skruttat i min kyl i typ en vecka och jag insåg att det var bäst att göra något med dem innan mitt paprikakap blev en paprikakatastrof. Eftersom jag älskar rostade paprikor bestämde jag mig för att göra en soppa med rostad paprika som huvudingrediens.

Soppa på rostad paprika med kesochèvre

4 röda paprikor
3 potatisar
3 schalottenlökar eller 1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater + 1 burk vatten
2 dl kikärtor
1 tsk strösocker
1 tärning grönsaksbuljong
1-2 msk tomatpuré
salt, svartpeppar
sambal oelek
ancho chilipulver
paprikapulver
smör/olja

keso, chèvre

Rosta paprikorna, eftersom jag har gasspis rostar jag de hela paprikorna direkt på lågan tills skinnet är helt svart. Lägg de varma paprikorna i en bunke och täck med plastfolie, efter ca 10 är det lätt att dra av skalet, men skölj dem ej.

Skala och tärna potatisen fint, hacka lök och vitlök, samt skär paprikan i bitar. Fräs potatis och lök i en gryta tillsammas med smör och olja tills löken blir genomskinlig, lägg paprikan och fräs lite till. Häll på de krossade tomaterna, häll i kikärtorna, smula i buljongen, häll i sockret och tomatpuréen, salta och peppra. Krydda med sambal oelek, paprikpulver och ancho chili. Låt småputtra tills potatisen är mjuk. Ta av från värmen och mixa med mixerstav. Späd med vatten till önskad konsistens och värm upp soppan.

Smula getosten och blanda tillsammans med keso.

Servera soppan med kesoblandningen och nybakade scones.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Låter riktigt riktigt gott. Kanske man ska ge sig på! Fast Love klagar alltid på att han inte blir helt mätt på soppa.

Cecilia sa...

Jag kände också så förut, men har faktiskt ändrat mig. Man får köra tillbehör som mättar om soppan inte räcker, därför hade jag både kikärtor och keso till den här, samt nybakade scones.