söndag 21 november 2010

Fars dag med vit choklad



Sen jag flyttade tillbaka till Stockholm har jag bjudit hem min familj till mig på mat varje år på fars dag. Förra året käkade vi brunch, året innan Boeuf Bourguignon och året innan det lagade jag Wallenbergare. I år var jag trött och stressad och bestämde mig för säkra och lätta kort, jag lagade en klassisk toast med räkor, crème fraiche, rom och rödlök till förrätt, lax med stuvad spenat och pressad potatis till varmrätt och till efterrätt slog jag till på en vitchokladmousse med varma hallon.
Far blev mätt och glad, det gillar vi.

Vitchokladsmousse, 6 portioner

2 dl vispgrädde
200 g vit blockchoklad
2 dl kesella

Vispa grädden.
Smält chokladen i vattenbad.
Blanda den smälta chokladen med kesellan.
Rör ner grädden.
Fördela smeten i 6 glas och ställ i kylen att stelna i minst 2 timmar.


Inga kommentarer: