måndag 15 november 2010

Kastanjeplättar

3 stora potatisar
ca 3 hg franska kastanjer
½ dl vetemjöl
1 ägg + 1 äggula
ca 1 dl mjölk
salt, peppar

Viktigast av allt: börja med att snitta kastanjerna. Missar du någon så kommer den explodera och dekorera din ugn och i värsta fall hela ditt kök inklusive fönsterrutorna med pulveriserad kastanj. När du snittat dem lägger du dem i en ugnsfast form och bakar dem i 225 grader i ca 25 minuter.

Under tiden kokar du potatisen. Skala sedan kastanjerna och mixa släta tillsammans med potatisen. Pudra över mjölet och rör ut, i med ägg, salt och peppar och späd sedan med mjölken till smeten släpper från skeden. Klicka ut i varm stekpanna och stek gyllenbruna.

Vi åt dem tillsammans med wokad zucchini och purjolök + sallad med äpple och valnötsolja. Det var gott med något salt och något syrligt till eftersom själva plättarna blir lite söta och mäktiga.

Förresten, nästa gång ska jag prova med färdig kastanjepuré och se om det duger lika bra. Skala kastanjer tar ju hundra år.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

När jag gjorde rostade kastanjer härom året levde de inte riktigt upp till mina förväntningar. Hur smakade plättarna, var det värt och hur kom du på idéen?

Johanna sa...

Jag tyckte de blev goda, Johan not so much. Lite mäktiga, söta. Hade kastanjer och ville laga något på dem så jag googlade lite och fick idén. Att äta kastanjerna direkt med smör och salt var väl helt ok, men jag tror jag också hade hypat upp hur fantastiskt det skulle smaka. Tänkte på dig och din besvikelse när jag stod och skalade. =)