fredag 11 mars 2011

Pho?

Räkbollar i chilibuljong (recept Lotta Lundgren som vanligt)
Blev så himla sugen på det här receptet! Har haft en inspirationsdipp på matfronten ett tag (som synes här i inläggstorkan) som jag tror beror på att det är så roligt på jobbet att jag inte behöver ha roligt i köket också. Helst ska det bara gå enkelt och snabbt. I alla fall. Det blev mycket gott! Och jag kände mig lite stolt över att jag börjar få bättre skills när det gäller den asiatiska matlagningen.

Använde ett paket torsk på 400 gr som jag knappt tinade, delade i mindre bitar och körde med stavmixern till färs. Därefter 1 tsk salt och blanda, 1 äggvita och blanda och 1,5 dl tjock kokosgrädde och blanda. Allt enligt kommentarerna i receptet för bollarna skulle hålla ihop så bra som möjligt. Hackade därefter upp knappt 400 gr räkor och blandade i.


På spisen kokade jag upp en buljong där jag använde 1 liter hönsbuljong (gillar de där fondkapslarna som är som gelé), en liten finger riven ingefära, 1 knapp tsk hackad torkad chili, 3 hackade färska limeblad (har en påse i frysen, älskar limeblad, det är så parfymigt på ett bra sätt) och en duktig skvätt fisksås. Man låter buljongen sjuda och formar små bollar av färsen som får koka ~4 minuter. Gillar också att koka färsbollar, vänta på att de flyter upp och stå och fiska med hålsleven.


Kokte glasnudlar vid sidan av och hackade upp en purjolök (tager vad man haver), lade i skål tillsammans med bollarna och slog på buljonen. Toppade sedan det hela med färsk thaibasilika.

1 kommentar:

Love sa...

Det där låter riktigt gott.