söndag 27 februari 2011

Mitt liv -ett extrapris


I fredags behövde jag styra upp en snabb middag och bestämde mig för ett premiärförsök på jordärtskockssoppa. ICA hade extrapris på skockor och jag har länge känt mig sugen på en fin soppa. Googlade runt efter recept och hittade ett passligt hos ICA. Det blev mycket skalande och hackande (vilket jag i och för sig gillar), men soppan var väldigt lätt att laga och blev väldigt god. Åh denna lilla skocka, mild men ändock så smakrik.

Jordärtskockssoppa, 4 portioner

Ingredienser
500 g jordärtskockor
5 potatisar
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
2 dl vitt vin
1/2 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl vispgrädde
salt
svartpeppar

Gör så här
1. Skala jordärtskockorna och potatisen. Skär i små bitar. Finhacka lök och vitlök.
2. Fräs ingredienserna med smör i en tjockbottnad kastrull.
3. Häll över vinet och låt det koka ihop i en minut. Tillsätt vatten och lägg i buljongtärningarna. Rör om. Låt detta koka i 15 minuter, tills allt är mjukt.
4. Mixa soppan med en mixerstav. Rör i grädden och värm. Smaka av med salt och peppar.

Servera!

1 kommentar:

Unknown sa...

jordärtskockan äger!