fredag 17 februari 2012

10 år



Nu har Johan och jag varit ihop i tio år. Helt bananas, jag tror fortfarande att jag var femton för tio år sedan. Och snygg är han fortfarande. Me, not so much. Idag sitter jag med halsfluss och ögoninflammation och känner mig lika het som en gråsugga. Hur som helst, den där dagen drog vi fram champagnen och charkisarna. Jag skämsläser lojalt Amanda Schulmans blogg och vartannat inlägg där handlar om "charkisar" så uttrycket har dessvärre satt sig.

Hos oss bestod de av fuet, bresaola, tryffelsalami och grillade revben på kalv, en liten manchego till Johan och Lea, melon, vindruvor, jordgubbar, apelsin, rädisor, foccacia och det här receptet på marockanska morötter som jag är mycket förtjust i, från Taffel:

1 kg morötter
2 citroner, juicen av
5 klyftor vitlök
25-30 g bladpersilja
1 msk hel spiskummin
1 msk paprikapulver
1 dl olivolja
1 msk salt (+ 1 msk till kokningen)

Skala och slanta morötterna i 1-1 ½ cm tjocka skivor. Koka upp vatten med 1 msk salt i en stor kastrull och förväll morötterna i knappt fem minuter. De ska fortfarande vara knapriga. Spola av morötterna i kallt vatten i ett durkslag för att avbryta tillagningsprocessen. Om du använder hela spiskummin kan du stöta dem med paprikapulvret i en mortel. Pressa ur saften från citronerna och blanda med olja, salt, kryddor och finstrimlad persilja. Låt stå kallt i några timmar före servering. Håller i flera dagar i kylskåp. Blanda eventuellt mer persilja i salladen vid servering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bloggbomb, jag gillar!

Och håller inte med, du är fortfarande minst lika het som Johan, dock kanske inte med ögoninflammation.. :)

/Cilis